Přihlásit se
Košík 0,00 Kč
Košík


Aquaplaning

Aquaplaningem označujeme dosti nepříjemný a nežádoucí jev, jemuž se ovšem v mokrých měsících jakými jsou ty jarní nebo zimní, nevyhneme. Dochází k němu při zvýšení rychlosti vozidla, zejména na mokré silnici. Pneumatika díky vodě přestane být přilnavá k povrchu, nedotýká se tedy vozovky, ale pouze vodního klínu, který se dostane pod kolo. Díky tomu snadno dochází ke ztrátě ovladatelnosti vozidla. Hlavními faktory, které tento jev způsobují, jsou rychlá jízda, množství vody na silnici a typ a kvalita pneumatiky. Ve chvíli, kdy dezén pneumatiky není dostatečně hluboký, nestačí odvádět vodu mimo oblast styku pneumatiky s vozovkou.


Jak předejít aquaplaningu


- Brát na zřetel množství vody na vozovce
- Sledovat stopy automobilu ve zpětném zrcátku
- Kontrolovat a udržovat dezén pneumatik
- Podle zákona je pneumatika s hloubkou dezénu 1,6 mm k používání, ale hloubka 1,6 mm dovede odvést pouhých 13,8%       vody a hloubka 3 mm pouhých 30% vody ve srovnání s novou pneumatikou.
- Při vznikajícím aquaplaningu není vhodné točit volantem a brzdit
- Kola by měla zůstat v přímém směru a být nebrzděná, jinak hrozí smyk
- Povolit pedál plynu a sešlápnout spojku, pak vodní klín začne vozidlo zpomalovat a obnoví se kontakt pneumatik s vozovkou


Aquaplaning je patrný zejména při rychlé jízdě. Abyste mu předešli, je třeba jet při mokru především obezřetně. V praxi to znamená, že automobil „létá" ve vzduchu, respektive na vodě, což je na vozovce extrémně nebezpečné. Dochází k němu od rychlosti 80 km/h. Nejčastěji k němu dochází u předních kol a v případě předního pohonu se projevuje náhlým nárůstem otáček motoru a ručička rychloměru vylétne nahoru. Vznikne-li aquaplaning na zadní nápravě, je to o mnoho nebezpečnější. Zpočátku není znát žádný příznak a náhle záď vozu začne klouzat a automobil jde okamžitě do smyku.

 


Publikováno: 22.03.2016

DALŠÍ NAŠE SLUŽBY